Tomas Brødreskift har bygget det som trolig er verdens første elektriske sjøfly. Før 2035 ønsker de å fly 19 passasjerer med elflyet som nå utvikles på Kjeller.

Selskapet Equator Aircraft har nylig signert en inkubatoravtale med Kjeller Innovasjon. Mye har skjedd siden de første modellene i 2008 ble visualisert på tegnebrettet. 29. mars 2019 lettet flyet for første gang, ført av testpiloten Eskil Amdal. Piloten landet trygt på rullebanen med tomlene i været, verdens første elektriske sjøfly besto testen.

Vil levere lydløse, effektive og miljøvennlige flymaskiner

Fly baserer seg i dag stor grad på gammeldags teknologi, og ved å bryte med konvensjonene ønsker selskapet å levere lydløse, effektive og miljøvennlige flymaskiner. Dette vil forbedre framtidens transporttilbud.

Den første prototypen er i dag under testing. En 2-seters modell av et konsept som på sikt vil kunne skaleres til større versjoner. Visjonen er å kunne transportere 19 passasjerer fra A til B innen 2035.

–  Vi står ovenfor den mest spennende perioden i vår historie hvor vi er i ferd med å få test-data på den første prototypen. Samtidig rigger vi oss til for masseproduksjon av en forbedret versjon, forteller hodet bak det hele, Tomas Brødreskift.

Behov for kapital

Kjeller Innovasjon bidrar nå med å klargjøre selskapet for innhenting av kapital og oppskalering av bedriften mot serieproduksjon av fly.

Målet er at selskapet om fem år skal levere fly til privatmarkedet. Samtidig vil de være godt i gang med prototypen av en 6 seters flytaxi-modell av samme konsept.

–  Equator Aircraft representerer en svært spennende mulighet som kan bidra i utviklingen av fremtidens mobilitetsløsninger. Teamet er svært dedikert og har enestående gjennomføringskraft, vi gleder oss til å jobbe med dem, forteller forretningsutvikler hos Kjeller Innovasjon, Jørgen Veiby.

–  Samarbeidet med Kjeller Innovasjon er spennende fordi vi blir utfordret på metoder og forretningsdelen av arbeidet vi gjør, som kan lede til en tydeligere strategi. Det er også flott å kunne få tilgang til ett stort nettverk av lokale og nasjonale aktører som kan gagne prosjektet, avslutter Brødreskift.

Teamet, fra venstre Tomas Brødreskift, Knut Brødreskift, Jon Roger Fossen, Kristian Kierulf og Lars Øyno